|
Вітаємо Вас на офіційному Веб-сайті Громадської організації "Об'єднання нечуючих педагогів" (м.Київ). Цей сайт для всіх, хто цікавиться питаннями спеціальної освіти нечуючих в Україні. |
|
Новости
00:00
Організація трудового навчання в спецшколі-інтернаті (з досвіду роботи)
До революції 1917 року натериторії України існувало близько 15 різноманітних учбових закладів дляглухонімих дітей. Як свідчать документи, надзвичайнобагато уваги в них приділялось професійній підготовці глухонімих, чим ці школивигідно відрізнялись від шкіл іноземних, де трудовому навчанню відводилосьскромне місце. Професії були різноманітні, алепереважали столярна справа, лозоплетіння, крій та шиття, в'язання. Тодішнісурдопедагоги, зокрема Микола Михайлович Лаговський, розуміли велику рольпрофесійної підготовки для інтеграції глухих в суспільстві. Особливо розвинута була справапрофесійної підготовки в Олександрівській школі глухонімих в Катеринославськійгубернії, де директором був М.М.Лаговський. Школа співпрацювала з сусідніммеханічним заводом і тому могла забезпечувати своїх учнів роботою зарізноманітними професіями -столярною, модельною, ковальською, ливарною, слюсарно-токарною. Школа маласвоє сільське господарство, сад, ферми. На базі заводу глухонімі моглиудосконалювати свої професійні навички, влаштовуватися туди працювати післявипуску зі школи. Завдяки співпраці з механічним заводом школа утримувала своїхвихованців і навіть змогла побудувати свій санаторій в Євпаторії, де діти таобслуговуючий персонал могли влітку відпочивати. Завдяки хорошій професійнійпідготовці глухонімі після випуску з шкіл могли самостійно починати трудовежиття. Традиції професійної підготовки були продовжені сурдопедагогами і післяреволюції, узаконені в кодексі законів про народну освіту, де було сказано, що “...навчально-виховні заклади мають стати трудовими колективами, що об'єднуютьвиховання і навчання з продуктивною працею, яка є єдиним життєвим методомформування всебічно розвиненої людини”. Після війни 1941-1945 років були складені різні програми трудового навчання глухихдітей. В школах залежно від можливостей та матеріальної бази вивчались різніпрофесії, в основному -столярна, слюсарна, палітурна справа, крій та шиття. На жаль, досвід професійногонавчання глухих висвітлювався дуже мало. Якщо з досвіду та методики викладаннярізних предметів в школах глухих зустрічаємо багато друкованих матеріалів, то зпитань професійно-трудового навчання глухих таких матеріалів дуже мало. Багатопрацівників освіти, на жаль, недооцінюють роль професійно-трудового навчання уформуванні нечуючої людини, в інтеграції її у суспільстві. З 1991 року програми з трудовогонавчання глухих практично не готувалися. Вчителі трудового навчання шкіл глухихпрацюють без дороговказу, на свій страх та ризик. В Київській спецшколі-інтернаті №6для глухих дітей багато років було добре поставлене трудове навчання, буливеликі столярна, палітурна, швейна майстерні. Особливо добре було поставленетрудове навчання в столярній майстерні, яку очолював І.М.Юфа. Учні випускалирізноманітні меблі на замовлення установ, після закінчення школи успішновлаштовувались на великих меблевих фабриках. Пізніше, у зв'язку .з потребоювеликих підприємств в робітниках металообробних професій, в школі булаорганізована майстерня по обробці металу - слюсарна та токарна. В цьому велику допомогу надало виробничеоб'єднання УТОГ “Контакт”. В майстерні учні оволодівалипрофесіями слюсаря, токаря, фрезерувальника. Старшокласники раз на тижденьпротягом навчального року проходили практику в цехах ВО “Контакт” і післяекзаменів у випускному класі одержували свідоцтво ВО “Контакт” про присвоєннярозряду. Випускників цих років можна булозустріти на великих підприємствах Києва - на мотозаводі, верстатобудівному заводі, заводі “Продмаш”, на ВО “Контакт”.Багато з них стали досвідченими майстрами своєї справи. В 90-х роках, коли багато великихзаводів припинили роботу, реалії життя змусили змінити програму трудовоїпідготовки з орієнтацією на більш широке коло професій. Багаторічний досвід показав, щодля шкіл глухих трудове навчання доцільно починати уже з першого класу. У 1-4 класах необхідно вчити обробляти папір, тканину, дерево, метал,в 5-7 класах – більш грунтовно давати знання та навичкиобробки тканин, дерева, металу, основ електротехнічної справи. З 8 по 10 класиуже потрібно давати вузьку спеціалізацію з засвоєнням 2-3 спеціальностей однієїгалузі, наприклад, в будівельній справі - засвоєння професій столяра, столяра-верстатника,тесляра та паркетника або штукатура-плиточника, маляра-шпалерника, вметалообробній справі - поєднувати професії слюсаря, фрезерувальника, токаря, в11-12 класах має здійснюватись професійна підготовка на базі профтехнічнихучилищ з вивченням ринкової економіки. Зважаючи на те, що 15-20 %випускників шкіл ідуть в середні та вищі спеціальні навчальні заклади, а іншіпочинають трудове життя, доцільно після 5-6 класу проводити тестування (як церобиться в США). Це тестування дозволяє виявити здібності учнів і поділити їхна дві групи. В першій групі - учні, які за своїми здібностями можуть вчитисьдалі після закінчення школи. Для них - години трудового навчання зменшені. Вдругій групі - учні, які за своїми можливостями не можуть після школи вступитидо спеціальних навчальних закладів. В другій групі загальноосвітня програма повиннабути скороченою, але збільшено час професійно-трудової підготовки, щоб післязакінчення школи учні могли успішно інтегруватись в суспільстві.
ВИРОБНИЧЕ НАВЧАННЯ В МЕХАНІЧНОМУЦЕХУ Згідно з домовленістю міжадміністрацією Київської школи-інтернату №6 для глухих дітей та адміністрацієюВО “Контакт” УТОГ протягом 1980-1990 років в механічному цеху ВО “Контакт”проводилось виробниче навчання учнів 11-12 класів за спеціальністюслюсар-інструментальник. У 8-10 класах вивчалась теорія тапрактика слюсарної справи на базі шкільних учбових майстерень, що дозволилопри значній теоретичній та практичній підготовці організувати виробниче навчанняв інструментальному відділенні механічного цеху ВО “Контакт”. До початку навчання, в першихчислах вересня, учнів збирали у заводському кабінеті, де інженер з технікибезпеки знайомив учнів з правилами поведінки на території підприємства та вцеху, з правилами техніки безпеки при роботі на верстатах. Після такогоінструктажу учні одержували направлення в механічний цех. В цеху майстердільниці знайомив учнів з правилами техніки безпеки на робочих місцях, післячого учні розписувались у спеціальному журналі. На робочих місцях учнізнайомились зі своїми наставниками. Як правипо, ними були досвідчені робітникиз багаторічним робочим стажем. Після цього для учнів починалисьтрудові будні. Працювали на підприємстві раз на тиждень по 4 години, виконуваливсі роботи під наглядом та інструктажем наставників. Обсяг таких робіт бувдосить широкий і включав всі технологічні операції, якими учні оволоділи підчас навчання в 8-10 класах в учбовій майстерні школи. Учні протягом навчального рокубуквально “вживались” в життя робочого колективу цеху. Наставники позитивновпливали на виховання учнів, намагались передавати їм свій досвід. Учні мализмогу познайомитись з роботою інших цехів, зі структурою підприємства, вивчитийого економіку. Наприкінці навчального року у12-му класі безпосередньо в цеху підприємства проводились екзамени. До складуекзаменаційної комісії, крім викладача та представника школи-інтернату, входилимайстер цеху та один із інженерно-технічних працівників підприємства. Учніпісля складання екзаменів одержували посвідчення ВО “Контакт” про професію тарозряд.
ТРУДОВЕ НАВЧАННЯ В УЧБОВИХМАЙСТЕРНЯХ Досвід трудового навчання учнів 9-10класів охоплює період 1991-2000 років. В цей час виробниче навчання на базімеханічного цеху ВО “Контакт” не проводилось, оскільки підприємство переживалоне кращі часи. Реалії життя вимагали змінитиумови навчання, вивчення базових навичок з кількох професій. На базізагальноосвітньої програми була розроблена програма трудового навчання учнів 8-10класів. Для учнів 8-х класів передбачалосьосвоєння професій столяра та слюсаря, для учнів 9-х класів - професій слюсарята фрезерувальника, для учнів 10-х класів - професій фрезерувальника татокаря. Таким чином, учням прищеплювалисьзнання та навички основних професій деревообробки та металообробки. В теоретичний розділ трудовогонавчання у всіх класах входило матеріалознавство, технологія обробки та основиринкової економіки. Стан матеріально-технічної базишколи-інтернату дозволяв грунтовно вивчити професії металообробки, менше -професію деревообробки - столяра. Практична частина трудового навчання здеревообробки включала в себе ремонт меблів, виготовлення дрібних виробів,деякого інструменту. Більше можливостей було прививченні професій металообробки, де матеріалом були відходи металу з ВО “Контакт”та малих підприємств. Учні виготовляли металеві деталі для потреб школи,дрібний інструмент для майстерень, ремонтували обладнання, пристрої, верстати. У 8-х класах спочатку вивчалисьоснови креслення, деревообробний та металообробний інструмент, технологіяобробки металу та дерева, елементи електротехніки. У 9-х класах продовжувалосьвивчення технології обробки металу - слюсарна справа та починалась технологіяфрезерувальної справи. Вивчались процеси одержання чавуну та сталі, марки сталей,вимірювальний інструмент, взаємозамінність, допуски та посадки, формувалисьвміння читати і розбирати виробничі креслення. Починалось вивчення основринкової економіки: початок підприємницької діяльності, структура малогопідприємства та функції структури, види оплати праці. У 10-х класах удосконалювались тазакріплювались знання та навички роботи на токарному та фрезерувальномуверстатах. Крім закріплення знань, набутих у9-х класах, вивчалась технологія механічної обробки металу. З основ ринковоїекономіки вивчались основні та оборотні фонди малого підприємства, амортизаціяосновних фондів, ціноутворення та податки. Для більш ґрунтовного закріпленнязнань в плані передбачались ділові ігри на теми, які вивчались попередньо. У ІV-й чверті проводились уроки, наяких повторювався матеріал 8-10 класів (за білетами). Підсумки трирічної підготовкипідбивали екзамени. До складу екзаменаційної комісії, крім директора школи тавчителів, входили представники ВО “Контакт” - заступник директора, майстермеханічного цеху та один із інженерно-технічних працівників. Учням пропонувалось три білети: водному з них було два запитання: перше - з технології металообробки, друге - зоснов ринкової економіки; в другому - задача на тему оплати праці; в третьому -креслення деталі, за яким учень повинен визначити, яку технологію металообробкитреба вибрати, яким інструментом та в якій послідовності обробити деталь. Крім цього, члени комісіїпропонували учням відповісти на кілька запитань. Кожна відповідь на запитання та надодаткові запитання оцінювалась за п'ятибальною системою. Загальна оцінказнань здійснювалась за підсумками окремих оцінок. Багаторічна практика проведенняекзаменів підтвердила, що такий метод дозволяє всебічно та грунтовноперевірити знання та навички, якими учні опанували протягом трудового навчанняу 8-10 класах.
Рибальченко М.П., вчитель трудового навчання Київської спецшколи-інтернату №6 для глухих дітей (Перша Всеукраїнська конференція з питань навчання глухих в Україні, 09-10.VI.2000)
|
Администратор |