|
Вітаємо Вас на офіційному Веб-сайті Громадської організації "Об'єднання нечуючих педагогів" (м.Київ). Цей сайт для всіх, хто цікавиться питаннями спеціальної освіти нечуючих в Україні. |
|
Новости
00:00
Застосування листків опорних конспектів як логіко-смислової структури компенсаторно-корекційної роботи на уроках історіїПроцес навчання в школі, зокрема в школі-інтернаті для дітей з недоліками слуху, - це цілісна система, де всі складові компоненти (вчитель, учень, задачі, мета , зміст, засоби, організаційні форми) тісно взаємопов'язані, і проблема “Аномальна дитина в системі нетрадиційного навчання та виховання” змушує вчителя бути в постійному пошуку для реалізації поставлених завдань, адже ефективність засвоєння знань залежить від мети, змісту та способів здійснення навчання. Головним показником оцінки діяльності вчителя є використання системи нетрадиційних засобів активізації навчання школярів при формуванні завдань уроку та його етапів; якості знань, умінь та навичок, котрі характеризуються: а)повнотою та научністю; б)свідомим засвоєнням матеріалу, що вивчається; в)системністю знань; г)міцністю (змога зберігати в пам'яті суму знань); д патріотичністю виховання; є)емоціональним забарвленням. Пошук відповідних методів привів до використання ЛОК (листків опорних конспектів) на уроках історії. В методичній літературі система роботи з ЛОК на уроках історії розроблена недостатньо і рідко використовується практиками через складність підготовчої роботи по проведенню таких уроків. В системі навчання та виховання дітей з вадами слуху даний метод використовується як новий. При розробці ЛОК та методичних рекомендацій до них використовувались роботи науковців: К.В.Луцько “Наукові системи компенсаторно-корекційної роботи з глухими дітьми”, Л.О.Малини “Робота по удосконаленню зв'язного мовлення дітей з недоліками слуху”, Л.А.Співак “Організація спостережень у допоміжній школі”. ЛОК включає змістонесучі елементи мовлення, які піддаються сприйманню, аналізу та синтезу, логіко-смисловому осмисленню його мовного оформлення. Отже, корекційна спрямованість ЛОК повинна бути націлена на забезпечення розвитку сприймання, пам'яті, мислення, адже учні з труднощами самостійно вилучають з прочитаного інформацію у достатньому обсязі. Школярам властивий низький рівень сприйняття словесної інформації, тому постає проблема - в якій мірі і за яких умов можливе осмислене сприймання історичного матеріалу. У нашому дослідженні був використаний комплекс методичних прийомів вивчення питань по розробці ЛОК по всіх темах, що вивчаються. Основний методичний принцип, за яким здійснюється робота по ЛОК, полягає в тому, що теоретичний матеріал стає не самоціллю, а важливим засобом навчання, розвитку та корекції мислення учнів. За такої форми роботи процес сприймання тісно пов'язаний з процесом логічного мислення, розвитку мови, формування словника з історичних понять, використання їх в мові, з корекцією вимови та знань. Конспект передачі матеріалу - це вивчення теми з опорою на текст підручника, наочні посібники, першоджерела, мислення, пошук відповіді на поставлені запитання. Відповідно поліпшується індивідуальна робота, збільшується час для роботи з учнями різного пізнавального рівня, з'являється можливість визначити для кожного класу повне коло доступних знань з історичного матеріалу. Генералізація навчального матеріалу засобом ЛОК (де схематично по блоках викладено матеріал, і те, що потрібно розібрати детально - тезисно, для того, щоб звернути особливу увагу при вивченні найбільш складної теми) дає можливість більш детальніше, глибше вивчати тематичний розділ, полегшує панорамне викладання і засвоєння понятійного мінімуму; забезпечує цілісне розкриття загального, особливого, важливого, включає інформацію значну і складну, доступну і розвиваючу - педагогічно найбільш ефективну. ЛОК конструюється таким чином, щоб знання, уміння і навички формувалися в чіткій послідовності: а)опора на раніше вивчене; б)засвоєння нового; в)випереджувальне навчання; г)висновки. Що враховує вчитель при складанні ЛОК? 1.Вступний інструктаж для самостійного вивчення матеріалу. 2.Вибір основних історичних понять і найбільш значимих теоретичних положень у матеріалі, що вивчається; 3.Вивчення і доведення до свідомості учнів критеріїв оцінок тих чи інших подій, підбір аргументів і їх логічне конструювання. 4.Зв'язок узагальнюючого повторення з виконанням завдань та застосування знань в новій навчальній ситуації. 5.Перевірка і одночасне відновлення основних знань та вмінь, на які повинні опиратися учні при вивченні нової теми. 6.При доборі матеріалу враховується логічна структура, виділяються основні наукові факти, провідні ідеї, закони, загальні принципи, які потрібно запам'ятати. На початковому етапі роботи з ЛОК вчитель дає цільову установку в роботі по конспекту: 1.На що потрібно звернути увагу? 2.Як оформляти і виконувати роботи? 3.З якою метою виконуються завдання? а)зробити висновки з матеріалу, що вивчається; б)встановити причинно-наслідкові зв'язки; в)виділити головне, найбільш важливе, значне, що потрібно для осмислення та міцного засвоєння (при читанні текстів); г)висловити особисте ставлення до матеріалу, що вивчається; д)закріпити навички роботи з текстом, картами, іншими джерелами історичних знань; e)провести словникову роботу; є) дати відповіді на вузлові питання. Як же організується робота з ЛОК? 1.Вчитель сповіщає тему, завдання уроку. 2.Детально викладає матеріал, застосовуючи наочність. 3.Здійснює повторне викладання матеріалу скорочено, націлюю чи учнів на засвоєння основного, необхідного для запам'ятовування. 4.Ставить питання, що дає можливість вчителю зрозуміти орієнтацію учнів у матеріалі, що вивчається. Підсумовуючи вищевикладене, зазначаємо, що система роботи з ЛОК включає 3 основні етапи: I етап - підготовчий, сприяє накопиченню та систематизації знань і проводиться з метою збагачення уявлень школярів про різномітність суспільно-історичних явищ. II етап - основний, передбачає перевірку і уточнення того, що сприйняли учні на уроці, а також порівняння, узагальнення, встановлення причинних зв'язків. III етап - заключний, перевірка знань, які учні здобули шляхом вивчення програмового матеріалу, відбувається синтез знань, що допомагає учням сформувати науковий світогляд, орієнтуватися в системі зв'язків і залежностей, які існують в суспільстві. Розповідь вчителя супроводжується зображенням на дошці відповідного блоку (можна використовувати раніше заготовлений плакат чи запис на дошці). ЛОК записується в зошиті повністю, або вказуються тільки ті вузлові дані, котрі необхідні для стійкого запам'ятовування, більш детального пояснення. Зміст концептуального підходу в роботі з ЛОК полягає в тому, що вчитель розглядає пізнавальну активність як якісну діяльність учня, яка проявляється в його відношенні до змісту і процесу навчання, до ефективного засвоєння знань та способів діяльності за оптимальний час, в мобілізації вольових зусиль при проведенні корекційної роботи. Кожний урок планується так, щоб засвоєння нового матеріалу спиралося на узагальнення та постійну систематизацію вивченого. ЛОК допомагає учням осмислено вивчати тему, контролювати знання, виділяти той матеріал, котрий слід поглиблено закріпити, вивчити, запам'ятати. Робота з ЛОК дозволяє учням активно включатися в процес навчання, бо осмислене сприймання інформації здійснюється не за традиційною схемою (питання - відповідь), а в результаті осмисленого сприйняття. ЛОК спонукає учнів до монологічного відтворення навчального матеріалу шляхом постановки питань типу “розкажи все, що ти знаєш про...”, “було – стало”, “старе – нове”. Таким чином, результати досліджень дають підставу стверджувати, що впровадження ЛОК на уроках історії є не тільки продуктивним видом діяльності в засвоєнні матеріалу, що вивчається, але й дає можливість подальшого удосконалення методики. До роботи додаються листки опорних конспектів уроків по темах з детальними рекомендаціями по роботі з ними. ЛОК №1. “Початковий етап формування Київської Русі”. ЛОК №2. “Князь Святослав”. ЛОК №3. “Політична історія Київської Русі”. ЛОК №4. “Перша світова війна. Причина та характер”. ЛОК №5. “Закабалення Китаю. Революція 1911-1913 рр.”. Для вдосконалення методики роботи з ЛОК розробляються теми: 1.Особливості засвоєння історичних знань учнями з порушенням слуху. 2.Шляхи та засоби формування історичних знань учнями з порушеним слухом. 3.Робота з історичними поняттями на уроках історії.
Іванов М.М., вчитель-методист Макіївської школи-інтернату №4 для глухих дітей (Перша Всеукраїнська конференція з питань навчання глухих в Україні, 09-10.VI.2000)
|
Администратор |