|
Вітаємо Вас на офіційному Веб-сайті Громадської організації "Об'єднання нечуючих педагогів" (м.Київ). Цей сайт для всіх, хто цікавиться питаннями спеціальної освіти нечуючих в Україні. |
|
Новости
00:00
М.М.Лаговський і Олександрівське училище-хутір глухонімихВиповнилося 150 років від дня народження корифея російської сурдопедагогіки - Миколи Михайловича Лаговського (1862-1933). В історії навчання і виховання глухих він залишив про себе пам'ять, як один з видатних основоположників науково розробленої теорії і практики цієї благородної справи.
Свою сурдопедагогічну діяльність М.М.Лаговський розпочав у кінці позаминулого, XIX століття, рядовим вихователем училища глухонімих, а закінчив - професором кафедри сурдопедагогіки і логопедії Московського державного педагогічного інституту. Глибокий знавець душі нечуючої людини, великий майстер-сурдопедагог, він у своїх наукових працях піднявся до великих теоретичних узагальнень, котрі і до сьогодні дуже цінні для навчання і виховання глухих дітей і дорослих. Сурдопедагогічна діяльність М.М.Лаговського тісно пов'язана з Україною. Будучи з 1910 по 1913 рік директором Олександрівського (Запорізького) училища-хутора глухонімих, він залишив по собі праці про згаданий заклад, у яких висвітлений педагогічний досвід навчання і виховання глухих у цьому училищі. Цим самим він зробив вагомий внесок в українську сурдопедагогіку. Діяльність М.М.Лаговського в Україні була недовгою, але збагатила її новими методичними розробками, інноваційними підходами, нетрадиційними прийомами. Заслуга М.М.Лаговського ще в тому, що він сприяв відкриттю училища глухонімих в Україні. Українська сурдопедагогічна наука пишається цим величним іменем. Микола Михайлович Лаговський народився 25 грудня 1862 року. Сурдопедагогічну діяльність розпочав у 1884 році, коли його призначили вихователем Санкт-Петербурзького імператорського училища глухонімих. Він одразу став прихильником навчання глухих усної мови. Після закінчення курсів підготовки вчителів для шкіл глухих, які діяли при цьому ж училищі, у 1887 році М.М.Лаговського зараховують на посаду вчителя, а через рік - інспектора означеного училища глухонімих. Він добре володів німецькою мовою, і його відрядили до Австрії та Німеччини з метою вивчення досвіду організації курсів для підготовки сурдопедагогів, ознайомлення з передовими методиками постановки звуків і слухової роботи. М.М.Лаговський причетний до заснування Олександрівського (Запорізького) училища-хутора глухонімих. На прохання Олександрівського земства Центральне опікунство, що знаходилося у Петербурзі, направило до Катеринославської (Дніпропетровської) губернії Лаговського, який повинен був оглянути всі ділянки землі і вибрати найзручнішу для будівництва спеціальної школи для глухонімих дітей. У рапорті, надісланому голові ради Опікунства 1 серпня 1901 року, М.М.Лаговський повідомив, що, на його думку, найзручнішим місцем для будівництва є місцевість біля міста Олександрівська. Він зупинив свій вибір на ділянці, що знаходилась за 1,6 км від міста, праворуч від Катерининської залізниці, на орних полях поблизу села Вознесенка. Через три дні Опікунство звернулось до Олександрівського міського голови з проханням про передачу йому цієї ділянки землі. 11 жовтня 1901 року міська дума підтвердила своє рішення про відкриття в місті Олександрівську навчального закладу для глухонімих, який матиме вигляд училища-хутора. Але тільки через два роки, тобто - 11 травня 1903 року, розпочалося будівництво спеціального закладу. У вересні 1910 року М.М.Лаговський стає керівником Олександрівського училища-хутора для глухонімих, до складу якого входили: дитячий садок, школа для нечуючих із збереженим інтелектом, школа для розумово відсталих дітей, школа-санаторій в Євпаторії, друкарня, учбові майстерні, де виготовлявся сільськогосподарський реманент. Училище мало 120 гектарів землі для садівництва і городництва. Характеризуючи заклади Олександрівського училища, М.М.Лаговський в лекції, прочитаній в 1910 році на Південно-російській сільськогосподарській виставці в Катеринославі (нині Дніпропетровськ) зазначив, що вони “... являють собою відрадне явище у постановці навчання, виховання і професійної освіти. Все, що люди придумали досі для полегшення та поліпшення освіти глухонімих, тут наявне і практикується”. Прочитана лекція про училище була в 1910 році віддрукована в друкарні Олександрівського училища глухонімих і видана окремою брошурою на 28 сторінках. М.М.Лаговський високо оцінював діяльність училища глухонімих. Він зазначав, що “... училище-хутір було виключно цікавим на той час закладом, де нічого не було зайвого, а все призначалося для навчання й виховання глухонімих із селянського середовища”. Згадуючи Олександрівський заклад, М.М.Лаговський писав, що “... для підвищення професійного рівня вчителів Олександрівської школи щотижнево, у вільний від роботи час, проводилися показові уроки. На цих уроках були присутні всі вчителі та вихователі школи, після закінчення такі уроки обговорювалися, оцінювалися, тобто проводився їх детальний аналіз”. Олександрівське училище мало свою школу-санаторій в Євпаторії. Приміщення школи було розраховане на 50 дітей. Сюди щорічно з Олександрівського училища відряджалися на рік п'ять молодших класів зі своїми вчителями. Учні, не припиняючи регулярних занять у класах, купались у морі, приймали повітряні і сонячні ванни на березі моря. М.М.Лаговський, відвідавши цю школу-санаторій, писав що “зовнішній вигляд тимчасових мешканців - учнів Євпаторійської школи - яскраво свідчить, що така ідея відряджень глухонімих дітей - дійсно щаслива ідея”. Будучи директором училища глухонімих, М.М.Лаговський у навчально-виховному процесі керувався принципами “чистого усного методу”. Це означало, що після виходу зі школи учні повинні не тільки читати, а й писати та говорити зрозумілою виразною мовою, також розуміти мову інших через читання з губ. З приводу цього М.М.Лаговський, працюючи в Олександрівському училищі стверджував: “Глухонімі повинні навчатися усної мови”. Це було кредо видатного сурдопедагога. Педагоги училища дотримувалися принципів М.М.Лаговського, що глухонімого треба навчити говорити, тому головним завданням закладу було - навчити глухонімих словесної мови у різних її формах. Тож буде читачам газети цікаво знати, як здійснювалися настанови М.М.Лаговського, зокрема, методика постановки звуків і розвитку мови в Олександрівському училищі глухонімих. Так, навчання усної мови починалося з попередніх вправ із розвитку органів мовлення, зору, дотику, дихання, які учень виконував разом з учителем. Після цього у глухонімого за допомогою зору й дотику викликали голос. Учень надавав своїм органам мовлення такого положення, яке він бачив у вчителя підчас вимовляння звука, використовуючи при цьому дзеркало. Крім цього, намагався повторити вібрацію органів мовлення, яку відчував у вчителя, прикладаючи свою руку до його грудей і горла. Спосіб дихання в процесі вимовлення звуку також запам'ятовувався дитиною. Так, сприйнявши спосіб дихання, ступінь коливання органів мовлення та їх положення, кмітлива глухоніма дитина, копіюючи вчителя, утворювала той чи інший звук. Після багаторазових звукових вправ, учитель показував, як пишеться буква, що вимовляється. Таким чином, глухонімий навчався промовляти звуки, впізнавати їх вимовлення у інших шляхом зчитування з губ, писати і читати. Після засвоєння кількох звуків він, з допомогою вчителя, з'єднував їх у склади, з яких потім складалися легкі для вимовлення слова. Кожне нове слово закріплювалося до повного засвоєння в усіх трьох формах, тобто - усно, письмово і за допомогою читання з губ. При цьому вчитель промовляв слово або речення, а учень повинен був розпізнати, що він сказав. З року в рік таке навчання ускладнювалося і завдяки читанню з губ давало змогу глухонімому з нормальними здібностями засвоїти грамоту. Слід до всього цього додати таку цікаву деталь, що в друкарні Олександрівського училища глухонімих була надрукована праця великого сурдопедагога М.М.Лаговського “Обучение глухонемых устной речи”, за якою навчалось і виховувалось не одне покоління сурдопедагогів. Вчителька Київської школи глухонімих Ніна Костянтинівна Патканова на II Всеросійському з'їзді сурдопедагогів, що відбувся в 1903 році, сміливо поставила питання про справу великої важливості - дошкільного виховання дітей. її сурдопедагогічні ідеї щодо навчання нечуючих у дитячому садку не найшли послідовників у більшості навчальних закладів дореволюційної Росії. Були лише поодинокі спроби ентузіастів. Зокрема, ідею Н.К.Патканової втілив у життя в Олександрівському училищі М.М.Лаговський,який переконався в тому, що дошкільне виховання може забезпечити хорошу підготовку глухонімих дітей до школи, розширити можливості їх розумового розвитку і у визначеній мірі подолати існуючі розбіжності між глухонімими і чуючими. Тож, одним із досягнень Олександрівського училища було те, що сурдопедагоги почали працювати з глухонімими дітьми дошкільного віку (з 5-6 років), організувавши для цього власний дитячий садок при сприянні М.М.Лаговського. У проекті статуту училища-хутора зазначалося, що в “дитячому садку протягом трьох років проводиться навчання мові за особливою програмою і заняття за Фребелівською системою, потім діти переходять в училище для проходження загального курсу”. Про це читаємо і в працях М.М.Лаговського. Перебуваючи у відрядженні в Одесі, М.М.Лаговський відвідав там школу для глухонімих дітей, де критично поставився до порушників методів навчання і виховання глухонімих дітей. Про це дізнаємося з такого факту: щоб дати можливість учням практикуватися в читанні з губ, викладачі Одеської школи щоденно на одну годину мінялись своїми класами. У1913 році М.М.Лаговський в своїх зауваженнях на «Інструкцію для службовців училища глухонімих Одеського відділу опіки», надісланих 4 червня М.М.Трегубову, засудив таку форму роботи. Він писав: «Практика в мові, зокрема, вправи в читанні з губ у всіх учителів можлива в позакласний час на чергуваннях. Відвідування класів різними особами на одну годину, та ще й щоденно, неминуче вносить у класне життя певну долю безпорядку і затрати часу. І те й друге не виправдовується досягнутими результатами. Більше користі буде, якщо чергові вчителі звернуть увагу на цей біксправи підчас своїх чергувань». Після цього така форма роботи перестала практикуватись в Одеській школі. М.М.Лаговський, будучи директором училища, проводив велику роботу, що стосується підготовки кадрів, надаючи виняткове значення особистості сурдопедагога, про це він писав: ”... навчити глухонімих здатні лише найбільш обдаровані вчителі з глибокою підготовкою”. Про майстерність педагогічного колективу Олександрівського училища глухонімих було відомо далеко за межами України. Такими сурдопедагогами були: В.І.Котик, подружжя Мальцевих і Гуслистих, сестри - О.Я.Комирі М.Я.Комир, С.А.Ґонтар, М.М.Попова, К.Д.Крилов, П.А.Гладуш та інші. Чотири останні вчителі, на чолі з М.М.Лаговським, брали участь у III Всеросійському з'їзді сурдопедагогів, який проходив у Москві в 1910 році. Разом з М.М.Лаговським в училищі з 1910 по 1915 рік працював майбутній видатний український сурдопедагог - Іван Опанасович Соколянський, який саме в цьому закладі розпочав свою трудову діяльність. А як з цього приводу не згадати Олену Олександрівну Сафонову - сурдопедагога Олександрівського училища, котра мала честь співпрацювати з М.М.Лаговським. Згодом вона стала директором Одеської школи-інтернату для глухих дітей, була нагороджена орденом Леніна. За роки роботи М.М.Лаговського на посаді директора, училище виділилось серед інших подібних закладів не тільки Росії, а й усього світу. В цьому велика заслуга і педагогічного колективу, про що видатний сурдопедагог Ф.А.Рау, оцінюючи учбовий заклад, зазначав: “.. все, що вимагає сучасна наука, знаходить там своє здійснення”. Навчально-виховний процес в Олександрівському училищі-хуторі глухонімих М.М.Лаговський висвітлив у праці “Учреждение Александровского отдела попечительства о глухонемых”, що побачила світ у друкарні Олександрівського училища глухонімих. Відрадно, що учнями М.М.Лаговського у свої шкільні роки були і наші члени УТОГ, котрі навчалися в Олександрівському училищі і присвятили своє життя рідному Товариству. Це, зокрема, Борис Григорович Безбородько (1898-1979), який закінчив згадане училище в 1914 році. Працював він у Запорізькому обласному відділі УТОГ головним бухгалтером, директором будинку культури. З 1908 по 1913 рік навчався в цьому ж училищі Матвій Олексійович Поляков (1899-1967), який пов'язав своє життя з Українським товариством глухих, де пропрацював на різних відповідальних посадах. Варто згадати і Бориса Костянтиновича Парчевського (1898-1978), випускника Олександрівського училища в 1914 році. За фахом він поліграфіст, цю професію здобув у згаданому училищі, саме він надрукував перший статут Одеського об'єднання глухонімих у 1918 році, був активістом цього об'єднання і свій життєвий шлях пов'язав з УТОГ. Учнем М.М.Лаговського був Іван Опанасович Панов (1886-1959), котрий також здобув освіту в Олєксандрівському училищі глухонімих і проявив себе як організатор і голова Катеринославського (Дніпропетровського) об'єднання глухонімих у 1917-1936 роках. Він же - делегат І Всеросійського з'їзду глухонімиху 1917 році в Москві і І з'їзду УТОГ у 1938 році. Гордістю нашого Товариства є Арсеній Іванович Москаленко (1895- 1970), який в 1904-1909 роках навчався в Олєксандрівському училищі. Він - учасник громадянської війни в 1919-1920 роках, перший організатор комуни глухонімих селян на Донеччині, і голова цієї комуни, директор лікбезу для глухих в Харкові, голова Єнакіївського міського відділу УТОГ. З цих коротеньких біографій названих особистостей робимо висновок, що училище давало ґрунтовні знання своїм випускникам і добре готувало їх до трудового життя. До всьогоцього слід додати, що з вересня 1910 року М.М.Лаговський взяв на себе нелегку ношу - завідування чотирма закладами для глухих, що були об'єднані в училище-хутір. Тут М.М.Лаговський вів напружену сурдопедагогічну діяльність. В Олєксандрівському хуторі він об'єднав навколо себе творчий колектив учителів і вихователів глухих дітей. Але М.М.Лаговському в Олєксандрівському хуторі не вдалося здійснити багато чого з своїх педагогічних ідей через те, що в умовах дореволюційної Росії вони були утопічні. Під час Першої світової війни, після розгрому і реорганізації училища-хутора, М.М.Лаговський працював директором Мурзинського училища глухих, поблизу Петербурга. Після Жовтневої революції, за його ініціативою, було відкрито перший в Росії Центральний інститут глухонімих, учбовою частиною якого він завідував. У 1920-1921 роках М.М.Лаговський налагоджує роботу Перервинського інституту глухонімих (у той час за школами для глухих учнів, де навчалася найбільша кількість дітей, закріплювалася назва інститутів). З 1921 по 1927 рік - працював завучем Другого Московського інституту глухонімих, а потім - професором Московського педагогічного інституту. В своїх працях М.М.Лаговський писав, що “глухонімий має ті ж самі людські достоїнства і ті ж самі людські недоліки, що і чуючі. Тільки в одному він відрізняється від інших: йому не вистачає слуху. Навколо нього все тихо, безмовно, мертво. Ні мови природи, ні мови мистецтва він не розуміє, і оскільки живе в німому світі, то залишається і сам німим. Не чуючи нашої мови, він позбавлений одного з найдорогоцінніших дарів, йому не вистачає надійного і найкращого засобу для формування розуму; тому він відстає від чуючих у розвитку своїх розумових здібностей”. М.М.Лаговський перший з вітчизняних сурдопедагогів зробив спробу серйозного наукового обгрунтування проблеми компенсації функцій слухового аналізатора і зору у глухих. Вчений-сурдопедагог розумів, що “наші знання і засоби дати глухонімому мову - недосконалі. Ми не в змозі також дати йому такий же надійний засіб для сприйняття мови, яким є вухо”. М.М.Лаговський наголошував, що “не обсяг знань обумовлює здатність володіти мовою, а спосіб засвоєння і звичка у використанні мови”. У 1933 році видатного сурдопедагога не стало. Вже після його смерті, у 1934 році, вийшла в світ праця «Методика навчання глухонімих». В ній основна увага зосереджується на методиці навчання нечуючих логічній мові, де зазначається, що “треба вчити наших дітей мові не заради самої мови, а для життя”. Внесок М.М.Лаговського в справу навчання і виховання глухих одержав високу оцінку педагогічної громадськості та уряду. Написані ним праці і нині вірно служать сурдопедагогам. У 1929 році ВЦВК присвоїв йому звання “Герой праці”. Постановою Главнауки УРСР Київська школа для глухих дітей називалася школою імені М.М.Лаговського.
В.Сакун, сурдопедагог Полтавської спецшколи-інтернат для глухих дітей |
Администратор |